Saturday 27 April 2013

Kota Kinabalu

Sa, da var man alltsa i Kota Kinabalu, eller KK (hihi) som ortsborna kallar det. En stad pa en halv miljon invanare inslangd mellan regnskogen och havet. Det jag gjorde har forrsta dagen var mest att ga omkring och upptacka staden. Nar jag tankte smsa hem for att saga att jag landat fick jag raskt reda pa att 3 fatt for sig att lasa min mobil. Jahopp. Bara att kopa en ny da. Som tur var ar detta den billiga elektronikens forlovade land, sa fick tag pa en nygammal Nokia for 140 kr. Med svartvit skarm. Nostalgi.

Anyway, det som ar markligt ar att staden verkligen ligger mitt i regnskogen. Var man an gar (forutom rakt ner i vattnet da) sa kommer man in i djungeln.


Sa jag gick upp pa en stig dar och kollade runt lite. Skogigt, typ.

Andra dagen kande jag mig lite mer aventyrslysten, sa jag hoppade pa en bat som tog mig till den narliggande on Manukan. Dar hyrde jag en snorkel och cyklop, men det fanns inte direkt mycket att se med tanke pa att on ar sapass nara staden. En del plastskrap simmade graciost forbi. Da var det trevligare att ligga pa stranden med ett glas limejuice och inte gora nagot speciellt vettigt. Varre kan man ha det, tycker jag.


Tillbaka i staden igen hittade jag en del av nattmarknaden som salde farsk fisk, sa jag valde en fin tonfiskfile. Dar satt jag och vantade snallt pa besticken, som aldrig kom. Efter att ha sett mig omkring sag jag att har ater man bara med handerna. Jahopp. Bara att skolja av handerna i vatten och satta igang, med andra ord. Men gott var det.

Visste ni forresten att det finns en guavahybrid som ar vit inuti och smakar apple? Inte gjorde jag det i alla fall nar jag och en rumskompis fran vandrarhemmet kopte en. Vara vardar visade oss att man tydligen ater dessa som stanger, doppade i salt, istallet for popcorn eller chips. The more you know.



No comments:

Post a Comment