Saturday 27 April 2013

Mount Kinabalu

Liksom i andra delar av varlden som inte ar Sverige kor folk som antingen biltjuvar, rattfyllon eller bade och. I Malaysia visar sig detta genom att de har valdigt lite talmodighet nar det kommer till omkorningar. Skymd kurva? Jaaa, men om jag gar ut i motande fil sa ar ju inte sikten lika skymd, eller? Hur som helst overlevde jag farden till baslagret i Mount Kinabalus nationalpark. Dar fick jag vandra runt lite i parken medan jag vantade pa att checka in. De hade en riktigt fin botaniskt tradgard med diverse vaxter som vaxer i parken. Kannrankor, orkideer, bambu och massa annat roligt. Och nagra ekorrar som kilade omkring ocksa.


Nar jag checkade in visade det sig att ajg delade rum med fyra pratglada malajer. Eller kineser, inte riktigt saker pa saken. De kom fran fastlandet men pratade kinesiska. Well well. Det var i alla fall latt att somna, for nar det blir morkt i en regnskog blir det verkligen morkt. Men tyst ar det inte, ljud overallt. Det kandes som lite Jurassic Park over det hela.

Upp tidigt gallde nasta dag for frukost och upphamtning av guide (kort och glad typ vid namn Chang). 07:40 startade farden uppfor berget, som inte var sa valdigt litet nar man stod och blickade mot toppen.

Basen lag pa ca 1900 meters hojd, och nattlagret pa 3300. Det var bara att satta igang med andra ord. Men det var lugnt; det var inte uppforsbacke hela tiden. Ibland var det trappor ocksa. Konstant. Uppfor. Tog en snabblunch efter 4 km, men sen var det vandring igen. 11:11, efter 3h 31min och 6 km kom jag fram. Jag ar faktiskt ganska stolt over detta med tanke pa att genomsnittstiden ar pa drygt 5 timmar.

Dar kunde jag i alla fall pusta ut och lagga mig ner i sangen ett tag. Trodde jag ja. Sovsalen var naturligtvis ytterligare 1-200 meter uppfor. Argh. I alla fall, nar jag sedemera satt och at mat kunde jag skadeglatt se att det borjat regna, och att en dyblot person efter en annan droppade in. Hehehe. Farvanansvart god mat med tanke pa att allt dar slapas upp till fots. 

I sang klockan 7, med tre kineser som rumskompisar. Svart att sova, dels pa grund av kylan och dels pa grund av luften. Eller rattare sagt, avsaknaden av luft. Det kandes som att man var konstant andfadd och som om det var ett tryck over brostet. Smajobbigt.


Tidigare namnda kineser vackte mig med kinesisk folkrock 01:30. Inte sa daligt i och for sig, eftersom vi skulle upp 02:00, men anda. Pa med ordentliga klader. Under gardagen hade jag enbart tshirt och shorts, men nu var det understall, langarmat, jacka, mossa och vantar som gallde. Plus en pannlampa for att kunna se saker och ting. Efter en snabb frukost gav jag och guiden oss ivag. Langsamt den har gangen, for att inte snubbla i morkret. Efter nagra hundra meter tog traden slut och framfor oss var det nu bara slat granit. Rep var fastsatta i berget, sa man var tvungen att halla i ett sant for att komma vidare. Holl man inte i det och snubblade var det en lang bit ner.

Ett par timmar senare kunde jag antligen se toppen. Snabbt i med en energibar och lite vatten och ivag igen for den sista pushen. Sista 200 metrarna var branta och steniga, men antligen var jag framme. Wohoo!


Daruppifran kunde man se Sabah breda ut sig i manljuset, och nedanfor oss var ett parlband av pannlampor. Skont att inte hamna bakom dem, vi var bland de fem forsta den morgonen.

Jag vantade pa soluppgangen for att fa lite varme och ljus (det var kallt!). Tyvarr skymde moln solen, sa efter ett tag gick jag och guiden ner igen. Att ga nedfor branta sluttningar (som dessutom ar smatt hala efter gardagens regn) ar inte det lattaste, men det fanns inte mycket till val an att fortsatta. Det ser kanske inte sa brant ut pa bilden, men tro mig, det var det.



En andra frukost ats, oh sedan var det samma vag ner igen. Alltsa, 6 km till fast den har gangen i nerforsbacke. Jobbigare an vad det later, knana och laren fick en del stryk.

Pratade med ett nagra andra bergsklattrare under lunchen. De rekommenderade att aka till en annan region, Sarawak. Sa vem vet, kanske hinner med det med. Far se helt enkelt. 

Efter skjuts tillbaka till KK tog jag in pa ett vandrarhem som jag hort skulle vara bra. Det var det inte, nasta gang forlitar jag mig nog pa guidebocker istallet. Internet fungerade inget vidare, sa detta skrivs pa ett itnernetcafe. Blir nog att testa nagot annat vandrahem imorgon. Nu blir det mat, jag ar hungrig. Jag tycker jag fortjanar det nu efter denna strapats.


Dagens fundering: varfor kan inte folk inse att jag inte är fran Schweiz? 

3 comments:

  1. Långt från trappträning på Herrhagen..
    Så imponerade över att du fixade det! Och glad att du delar med dig. Väntar med spänning på fortsättningen.
    Kram Maria & Pelle

    ReplyDelete
  2. Jag tycker det är så himla häftigt att du just nu ser samma saker som jag själv har sett, att du känner samma dofter hör samma ljud, på exakt samma plats. Vad gäller berget var vi tolv stycken i olika åldrar och i början väntade vi på de långsammaste. Vi blev två grupper till slut och jag var uppe vid baslägret på 6.30 tillsammans med två andra. För de andra tog det 8 timmar, vilket visar vilken skillnad det gör när man förbereder sig så som du gjorde.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, då känner ju jag mig ganska stolt över min tid! Jag kan dock trösta dig med att de gjorde om rutten för ett par år sedan, vilket innebär att den nu är längre men mindre brant.

      Kul att du följer med i tankarna, så att säga.

      Delete