Sunday 19 May 2013

Danumdalen

Lahad Datu var ju inte den roligaste staden kanske, men som tur var var det bara ett stopp pa vagen till nagot mer spannande: Danum valley.

Resan borjade bra, med en rymlig (!) minibuss till dalen, cirka tva timmar fran Lahad Datu. Redan pa vagen dit fick jag en skymt av djurlivet, nar en upprord kungskobra stallde sig upp vid vagkanten.

Det finns tva stellen man kan bo pa i dalen, och de ar i princip varandras motsatser. Det ena ar en lyxresort mest for turister och fotografer, och det andra ar ett litet lager for forskare. Jag bestamde mig for att lyxa till det, sa saledes tog minibussen mig till Borneo Rainforest Lodge. Det var verkligen en lyxresort inslangd mitt i orord regnskog, komplett med valkomstdrinkar och -halsband. Min chalet (ordet stuga var tydligen inte fint nog) var helt OK, for att underdriva en smula.

Under de tre dagar jag var dar gjorde jag en hel del vandringar tillsammans med ett amerikanskt par och var guide. Redan forsta dagen fick vi syn pa en orangutang, och pa natturen sag vi hjortar, flygekorrar och en massa fladdermoss. Nar han slackte sin stralkastare till ficklampa blev det verkligen morkt; det enda ljuset kom fran stjarnorna och eldflugorna.

So far so good, men andra dagen stotte vi pa regnskogens verkligt jobbiga djur: blodiglar. Den forsta skuttade fran ett blad till min arm, och det var val OK. Jag lat den till och med sitta kvar ett tag for att se hur stor den blev. Jag plockade dock borten nar vi kom till en liten damm i skogen, dar man kunde ta sig ett dopp. Detta gjorde jag gladeligen, eftersom jag visste att de inte hade nagra vatteniglar dar, men problemet var att de hade manniskoatande fiskar. Eller ja, sana dar som finns pa fiskspan som ater dod hud, fast mycket storre. De bits.

Nar jag bytte om sag jag att jag dessutom lyckats fa tva iglar pa ryggen, pa det dar stallet man inte kan na. Som tur var kunde guiden plocka bort dem. Och nedan kan ni se varfor man ska ha igelstrumpor (jag hade da redan plockat bort nagra stycken).


 Jag kan aven dela med mig mitt steg-for-stegprogram om hur man far igelskrack.
Steg 1: upptack att dina badbyxor ar smatt rodfargade.
Steg 2: upptack att detta beror pa att en igel suttit och mumsat blod pa ovre delen av ditt lar. Under badbyxorna. Nara stallen man inte vill att blodiglar ska befinna sig.
Ovriga steg overflodiga.

Pa andra turer gick vi bland annat genom tradkronorna pa hangbroar, och upp till ett vattenfall vid ett berg. Jag sag fler orangutanger, och aven en mushjort (sa sot!) och en horngroda. Dessutom mangder av olika faglar, grodor, insekter (inkluderat sana som latsas de ar blad eller pinnar) och blandade smakryp.

Det var utan tvekan en av de haftigare upplevelserna nar det kommer till naturturer.

1 comment:

  1. Att du valde lyxlägret framför baslägret var ett klokt beslut. Det är ju en otroligt häftig upplevelse, även om jag aldrig svettats så mycket i hela mitt liv som när vi gick de långa, guidade turerna. Det är när man varit i Danumdalen som man blir ännu mer less på oljepalmsplantagerna, för övrigt.

    Vad var det för halsband du fick? Jag hoppas att det var tillverkat lokalt och att du inte upptäckte texten "Made in Taiwan" på kedjan efteråt ;) Av hängbrobilden att döma gjorde du en trädtoppspromenad (canopy walk) på morgonen också, väl? Rätt häftigt när solen strilar genom dimman och allt det gröna, eller hur?

    Du kanske borde importera de där fiskarna till Sverige och ta betalt för fotbad?
    "Aah! Min fot är uppäten!"
    "Ja, men du har inga hälsprickor kvar, eller hur?"

    Tack för ännu en underhållande rapport! Håll i hatten och ha så kul även i fortsättningen :)

    / Peter

    ReplyDelete